Untitled, Kokkola

Vuoden Leader hanke

Haapajärven yrittäjien
markkinointiyhteistyö
= HYMY

 

Vuoden 2009 päätyöni oli Haapajärven kaupungin vetovoimaisuuden kehittäminen. Aiemmassa tutkimuksessa oli todettu, että kaupunkilaisilla oli negatiiviset odotukset kaupungin tulevaisuudesta ja tähän Haapajärven yrittäjät halusivat muutosta.

Yrittäjät saivat aikaan EU:n maaseuturahaston ja Keskipiste Leaderin rahoittaman hankkeen lokakuusta 2008 vuoden 2009 loppuun. Kolmen vuoden ajan he olivat jo viritelleet yhteistyötä kaupungin kanssa ja nyt otin päämääräksi saada tähän yhteistyöhön mukaan myös yhdistykset, seurat ja seurakunnan.

Pienessä kaupungissa voimavaroja hukataan, jos eri osapuolet puuhaavat asioita omissa piireissään. Pienet piirit saavat aikaan vain harvoja näyttäviä juttuja. Siksi oli tärkeää luoda kokemuksia yhteisten tapahtumien avulla.

Tapahtumia


Kaupungista syntyviin mielikuviin vaikutetaan konkreettisilla asioilla. Esitteet, sloganit ja kliseiset väittämät, joita paljon harrastetaan kaupunkien markkinoinnissa, eivät yleensä tuo muutosta. Ihmiset eivät halua lukea mainontaa kaupungeista, kuten he tekevät heitä kiinnostavista kulutushyödykkeistä, autoista, kännyköistä, taulutelevisioista... Siksi lähdin alusta alkaen keskittymään tapahtumiin, jotka saadaan esille osallistumisen ja median kautta.

Tapahtumien luomisessa ja järjestämisessä oli muutamia tärkeitä seikkoja. Kauppiastapahtumat noudattavat nykyään jo hyvin paljon toisiaan. Stockmannin Hullut Päivät on kopioitu tuhat kertaa Sikapäivinä yms. Halusin etsiä Haapajärvelle heille uniikkeja tapahtumia, joiden motiivit löytyvät kaupunkilaisten mielenkiinnon kohteista ja kulttuurista.

Vuoden 2009 päätapahtumiksi valittiin:

 

- Äijätori
- Pidot Puistokadulla
- Starttis
- Tulen ja Valon Haapajärvi
- Joulun avaus

Linna

Starttiksen logo

Onnistumisia


Tätä kirjoittaessa Äijätori, Pidot Puistokadulla ja Starttis ovat pidetty. Kaikki ovat olleet hyvin onnistuneita. Starttista kuvattiin Kalajokilaakson laajassa etusivulla ja kolmossivulla näyttävästi uutisoidussa lehtijutussa sanoilla:

 

Varsinkin nyt taantuman aikana on tärkeää vaikuttaa paikkakunnalla asuviin ja yrittäjiin myönteisillä mielikuvilla, joiden kautta voidaan kaupungin tulevaisuuteen katsoa optimistisesti.

Hanke päättyy 31.12.2009

www.hymy-hanke.fi