Untitled, Kokkola

Markkinointi

Markkinointi on
strategiaa ja taktiikkaa

 

Hyvä markkinointi tuntee asiakkaan ja saattaa yhteen myynnin, tuotannon, tuotekehityksen ja liiketoiminnan kehityksen. Se tuo asioihin asiakasnäkökulman ja luo tunnetta paremmuudesta.Ok

Totuus on, ettei edes hyvä tuote myy itseään. On osattava puhetella oikeita kohderyhmiä ja oikealla tavalla. Kokenut markkinoija osaa teorian, mutta erityisesti käytännön. Kokenut markkinoija osaa yksinkertaistaa markkinoinnin monimutkaisuudet

Esimerkki strategiasta


Minua pyydettiin Nuorisokeskus Villa Elbaan puhumaan markkinoinnista. Katsoin heidän kotisivunsa ja huomasin markkinointiviestinnässä strategisen ristiriidan.

Pääkohderyhminä Villa Elballa on 13–15 -vuotiaat nuoret sekä kansainväliset nuorisoleirit, mutta sivujen sisältö koostui rakennusten ja tyhjien rantojen kuvista sekä "suolantuoksuisen merimaiseman" tapaisista tunnelmaa luovista ilmaisuista. Sisällössä oli kauneutta ja rauhaa, jota henkilöstö arvostaa, mutta nuoriso vierastaa. Ajattelematta kohderyhmiä, oli viestinnälliseksi tavaksi sattumalta tullut tunnelmointi.

Yhdessä tekeminenPäätin luentoni yksinkertaiseen ohjeeseen, toisin sanoen markkinointiviestinnän strategiaan: "Käyttäkää markkinointiviestinnän elementteinä yhdessä tekemistä. Vahvistakaa sanoin ja kuvin nuorten yhdessä olemista ja tekemistä
- toimintaa. Siitä he ovat kiinnostuneita. Hauskasta tekemisestä yhdessä.

Strategia käytäntöön

 

Kun tiedetään kenelle ja kuinka viestitään, on aika tehdä mediavalintoja. Hyvä strategia auttaa tässä huomattavasti ja tuo sekä tehoa että kustannustehokkuutta.

Nykyään kohderyhmät ovat pirstaloituneet ja siksi markkinointiviestintä pitää myös hajauttaa monimuotoiseksi kudokseksi. Ihmiset osaavat toisaalta hienosti blogata mainontaa, mutta toisaalta he haluavat mainontaa, joka vetoaa heihin. Tällaisen lumoavan kudoksen muodostaminen vaatii monimediallista osaamista.

Google AdWords ja Analytics opettavat

 

Nettimarkkinoinnissa Google AdWords on edullinen ja tehokas tapa testata omaa viestiään. Sen avulla oppii tiivistämään sanomaansa ja valitsemaan toimivia sanoja ja niiden yhdistelmiä.

Vaikka mediavalintojen painotukset olisivatkin muissa kuin digimediassa, tukee AdWords ja Google Analytics upeasti kaikkea muutakin viestintää ja tarjoaa markkinoinnin suunnitteluun sopivaa ohjausta.